Tuoreen teräsmiehen tärpit triathlonin täysmatkalle

Julkaistu 10.8.2017

Ville Köngäs antaa tärpit, miten pääsee parissa vuodessa teräsmieheksi. Ville Köngäs antaa tärpit, miten pääsee parissa vuodessa teräsmieheksi.

Hurahdin triathlonharrastukseen toissa kesänä, kun minut yllytettiin mukaan lyhyimmälle kilpailumatkalle, sprinttiin. Hurahtaneita on muitakin, sillä tänä vuonna Joroisten legendaarisessa kilpailussa kilpaili kaikki sarjat mukaan lukien yli 1800 osallistujaa, joista noin 20% oli mukana ensimmäistä kertaa. Ennen ensimmäistä starttiani en olisi uskonut, että jo kahden vuoden päästä saisin tituleerata itseäni teräsmieheksi. Viime lauantaina pääsin ylittämään maaliviivan Tahkon upeissa maisemissa uituani 3,8 kilometriä, pyöräiltyäni 180 kilometriä ja juostuani maratonin.

Triathlonissa on mielestäni kyse ennen kaikkea itsensä voittamisesta. Oma tapani harjoitella ei ole millään tavalla ihmeellinen – pyrin saamaan laadukkaita harjoituksia kasaan seitsemän tunnin edestä per viikko. Vuodessa tämä tuo 364 tuntia harjoittelua. Tuon määrän harjoittelua olen pystynyt sisällyttämään arkeeni niin, että harjoittelu tuulettaa samalla korvien väliä eikä syö paukkuja muilta elämän osa-alueilta.

Nyt kun täysmatkan tuntemukset ovat tuoreessa muistissa, jaan muutaman tärpin. Näitä tärppejä voi soveltaa niin kisoissa kuin harjoituskaudellakin.

TÄRPPI 1:

Kysy neuvoja kokeneemmilta

Vaikka triathlon on yksilölaji, on sen ympärille rakentunut yhteisö hyvin tiivis. Kilpailuissa ja treeneissä löytyy tsemppareita ja ihmisiä, jotka auttavat mielellään, kunhan osaat kysyä. Kannattaa kuunnella erilaisia näkemyksiä ja sovittaa niitä omaan tekemiseen. Hakeudu mukaan treeniryhmään, sillä se vie arkista tekemistä suuresti eteenpäin. Ennen täysmatkan starttia koin suurta helpotusta, kun ymmärsin, etten ole ainoa kilpailija, joka nukkui ja söi huonosti ennen kisaa – muitakin jännittää!

TÄRPPI 2:

Luo oma suunnitelma ja pitäydy siinä

Kuten ensimmäinen tärppi osoittaa, kannattaa kokeneempien vinkkejä kuunnella. Toisaalta itse suoritukseen kannattaa luoda suunnitelma, jossa pitäydyt, vaikka ympärillä tapahtuisi mitä. Kilpaileminen antaa parasta kokemusta suunnitelman luomiseen. Kiersin itse kaikki Finntriathlon-sarjan kilpailut ja kisasin kaikilla eri matkoilla, joka antoi perspektiiviä suunnitelman luomiseen täysmatkaa varten. Tiesin Joroisten kokemusten perusteella, että en saa pyöräillä ”jalkoja alta” pyörällä, mikäli haluan selvitä maratonista. Maltoin mieleni ja ajoin omaa rauhallista vauhtia, vaikka pyöräilijöitä meni ohi mennen tullen. Maltillinen pyöräily antoi kiitoksensa juoksuun, jonka jaksoin juosta ilman ongelmia ja ottaa loppuun pienen kirinkin.

Pyöräilyosuudella ei saa polkea itseltään jalkoja alta.
Pyöräilyosuudella ei saa polkea itseltään jalkoja alta.

TÄRPPI 3:

Nauti

Villen tärpeillä sinustakin teräsmies?
Villen tärpeillä sinustakin teräsmies?

Triathlon on elämyksiä. Kiertäessäni Finntriathlon-osakilpailuja Vanajanlinnassa, Vierumäellä, Joroisissa, Levillä ja Tahkolla olen päässyt näkemään hienoja suomalaismaisemia yhdessä tiiviin triathlonyhteisön kanssa. Tahkolla herkistyin jo ennen starttia. Kilpailijat odottivat lähtöä vedessä, katseet kohti peilityyntä järvimaisemaa, kun järjestäjät kajauttivat ilmoille Finlandia-hymnin. Maisema ja tunnelma olivat unohtumattomat. Juuri tällaisista hetkistä täytyy nauttia.

Kesää on vielä jäljellä ja hienoja kuntourheilutapahtumia on edessä paljon. Kukin tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden itsensä voittamiselle – ota haaste rohkeasti vastaan ja venytä omia rajojasi pidemmälle.

Kirjoittaja Ville Köngäs on innokas kestävyyskuntoilija. Hiihdosta ja triathlonista aikuisiällä innostunut Ville on tanssinopettaja, HipHop-tanssin EM-hopeamitalisti ja suomenmestari. Twitterissä miehen löytää tunnisteella @villekongas

*****
Käyttämällä kassalla koodia “villek” saat 13.8. asti 50 euron alennuksen yli 200 euron ostoskoreissa.

Suosituimmat tuotteet: