Varustevinkit pitkiin polkujuoksuihin

Julkaistu 15.8.2016

Koli, Vaarojen Maraton 2015. Kuva: Aapo Laiho Koli, Vaarojen Maraton 2015. Kuva: Aapo Laiho

Mitä pidempi matka, sitä tärkeämpää on oikeiden varusteiden valinta. Hyvää suoritusta ei kannata pilata huonoilla varusteilla jos tapahtumaan on muuten panostanut ajankäytöllisesti ja taloudellisesti.

Kengät

Polkujuoksuun on viime vuosien aikana laaja valikoima polkujuoksuun suunniteltuja kenkiä useilta eri valmistajilta. Optimitilanteessa kaapista löytyy useampi vaihtoehto eri olosuhteisiin. Kenkää valittaessa on syytä miettiä käyttötarkoitus. Minkälainen on maastopohja ja kuinka pitkä on juostava matka. Pidemmällä matkalla paksumpi pohja ja vaimennus suojaa matkan rasituksilta. Myös korkeampi droppi vähentää akillesjänteeseen kohdistuvaa rasitusta. Ohuempi pohjaratkaisu puolestaan tarjoaa paremman juoksutuntuman epätasaisella alustalla.

Liian usein kengät jäävät kisan tai treenin jälkeen muovipussiin. Kengät kannattaa huuhdella heti käytön jälkeen, nostaa pohjalliset pois ja asettaa sopivaan paikkaan kuivumaan. Kenkiä ei kannata kuivata liian kuumassa paikassa, sillä tällöin pohjaliimaukset saattavat elää.

 

Vaatteet

Etelä-Suomen polkujuoksupuolimaratoneilla vaatteiden valinta ei nouse ratkaisevaan asemaan, mutta Lapissa ylipitkiä matkoja juostessa on syytä kunnioittaa luonnonolosuhteita sekä matkaa ja miettiä vaatetusta enemmän. Sääolosuhteet voivat muutaman tunnin aikana muuttua oleellisesti. Mitä jos kesäiset olosuhteet vaihtuvatkin räntäsateeseen ja väsy painaa päälle? Esimerkiksi NUTS Pallaksen pisimmällä matkalla vedenpitävä kuoritakki, pitkähihainen urheilupaita ja sormikkaat ovat pakollisia varusteita.

 

Juomareppu

Pitkissä polkujuoksukisoissa on syytä olla mukana juomareppu riittävän nesteytyksen ja energiansaannin takaamiseksi. Juomareppujakin on tarjolla entistä laajempi valikoima. Polkujuoksuihin kannattaa valita nimenomaan juoksuun suunniteltu reppu. Tämä tarkoittaa rintakehän ja lantion ympäriä meneviä vöitä jotka takaavat, ettei reppu hölsky juostessa ja paino jakautuu hartioilta muualle.

Myös juomareppu kannattaa huoltaa heti käytön jälkeen. Huuhtele juomasäiliö ja aseta se kuivumaan avoimena.

 

Geelipullo

Geelipullo nopeuttaa ja helpottaa geelin nauttimista. Purista haluttu määrä geelejä pulloon ennen starttia ja pistä pullo esimerkiksi juomarepun olkahihnan taskuun. Geelipullon käyttö vähentää myös roskaamista.

Erikoisvinkki: Jos halua minimoida ylimääräistä painoa, kaada isompaan geelipulloon urheilujuomajauhetta, täytä tunturipurossa, ravista ja juo.

 

Energiageelit

Mitä pidempi matka, sitä ratkaisevampaa on jatkuva energiansaanti. Pyöräilyssä vatsa kestää paremmin kiinteääkin ruokaa, mutta juostessa energiageelit ovat urheilujuoman lisäksi ehdottomasti paras ratkaisu energian saantiin. Energiaa tulee nauttia alusta asti, noin 20 minuutin välein. Peli on menetetty jos ensimmäiset geelit ottaa vasta olon heiketessä. Powerbarilta on tarjolla myös geeli, jonka voi nauttia ilman lisänestettä. Loppumatkasta kannattaa kokeilla kofeiinipitoisia geeliä, joka piristää ja nopeuttaa rasva-aineenvaihduntaa. Muista testata ennen tavoitetapahtumaa! Kofeiinini on myös diureetti, joka poistaa nestettä elimistöstä.

 

 

Teippaus

Pitkällä matkalla rakkoherkät alueet kannattaa teipata urheiluteipillä ennakkoon. On myös suositeltavaa pakata mukaan rakkolaastaria jos suoritus kestää useita tunteja.

Arikkeli julkaistu alunperin Kestävyysurheilu.fissä keväällä 2016.

Suosituimmat tuotteet: